Αρχική |Επικοινωνία |Blog & Aνακοινώσεις |Είσοδος Μελών

Μελέτη του ΕΒΕΟ/ΕΜΠ για τη διαΝΕΟσις: «Η Ελλάδα που Μαθαίνει, Ερευνά, Καινοτομεί και Επιχειρεί»
April 22nd, 2021


Το Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας του ΕΜΠ υπό τον συντονισμό του Ομότιμου Καθηγητή ΕΜΠ Γιάννη Καλογήρου και του Αναπλ. Καθηγητή ΕΜΠ Άγγελου Τσακανίκα, εκπόνησε μελέτη για τον ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό ερευνητικό οργανισμό “διαΝΕΟσις” με τίτλο «Η Ελλάδα που Μαθαίνει, Ερευνά, Καινοτομεί και ΕπιχειρείΜια Ενοποιημένη Συστημική Στρατηγική με Επίκεντρο την Καινοτομία και τη Γνώση και ένα Πλαίσιο για την Υλοποίησή της. Γιατί είναι αναγκαία, τι περιλαμβάνει, πώς υλοποιείται, με ποιους θα προωθηθεί;».

Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι η συνθετική διαγνωστική ανάλυση του ελληνικού συστήματος έρευνας, καινοτομίας, επιχειρηματικότητας εντάσεως γνώσης και οικοδόμησης δεξιοτήτων και ικανοτήτων, και αναλυτικότερα η ανάδειξη των ισχυρών σημείων και δυνατοτήτων του, των αδυναμιών και προβλημάτων του, και ο εντοπισμός των ελλειπόντων κρίκων του, και των εμποδίων και φραγμών για την ανάπτυξη καινοτομιών. Με βάση τη διάγνωση αυτή, διατυπώνονται και μια σειρά προτάσεων πολιτικής για την αντιμετώπιση και άμβλυνση των αδυναμιών και εμποδίων, και την καλύτερη αξιοποίηση των δυνατών σημείων και δυνατοτήτων του συστήματος με στόχο την επίτευξη μιας δυναμικής αναπτυξιακής τροχιάς για τη χώρα.

Η μελέτη δομείται ως εξής: Στο Κεφάλαιο 1 (Εισαγωγή) περιγράφεται ο σκοπός και η δομή της μελέτης. Στο Κεφάλαιο 2 (Μεθοδολογία) αναλύεται η θεωρητική προσέγγιση της μελέτης, δηλαδή το εννοιολογικό πλαίσιο των συστημάτων καινοτομίας, και περιγράφονται οι βασικές διαστάσεις του, δηλαδή το περιβάλλον ανάπτυξης της καινοτομίας, τα κύρια συστατικά στοιχεία αλλά και οι κύριες δραστηριότητες/λειτουργίες του συστήματος καινοτομίας. Στο τέλος του κεφαλαίου περιγράφεται η εμπειρική προσέγγιση της μελέτης που περιλαμβάνει την αξιοποίηση μιας μεγάλης γκάμας εμπειρικών δεδομένων. Τα Κεφάλαια 3 με 9 αφορούν τη διάγνωση του ελληνικού συστήματος έρευνας, καινοτομίας, επιχειρηματικότητας εντάσεως γνώσης και οικοδόμησης δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η οποία δομείται με βάση τις ακόλουθες δραστηριότητες/λειτουργίες του συστήματος: Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη (Κεφ. 3), Εκπαίδευση και Κατάρτιση του Ανθρώπινου Δυναμικού (Κεφ. 4), Ζήτηση για Καινοτομία – Δημόσιες Προμήθειες (Κεφ. 5), Δικτυώσεις και Αλληλεπιδράσεις (Κεφ. 6), Επιχειρηματικότητα και Καινοτομική Επίδοση του ελληνικού παραγωγικού συστήματος (Κεφ. 7 & 8), και Θεσμοί & Μηχανισμοί υποστήριξης της καινοτόμου επιχειρηματικότητας (Κεφ. 9). Τέλος, στο Κεφάλαιο 10 αναπτύσσονται τα συμπεράσματα της ανάλυσης για κάθε μία από τις προαναφερθείσες δραστηριότητες του συστήματος και ακολουθούν Πίνακες οι οποίοι περιέχουν τις αδυναμίες, τα ισχυρά σημεία και τα σημεία βελτίωσης, καθώς και αναλυτικές προτάσεις πολιτικής για κάθε δραστηριότητα.

Συνοψίζοντας, η μελέτη πραγματεύεται το πώς μπορεί η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο, λειτουργικό, διασυνδεδεμένο και βιώσιμο σύστημα καινοτομίας. Η διαμόρφωση ενός τέτοιου (οικο)συστήματος είναι αναγκαία για την ενεργοποίηση μιας νέας ανθεκτικής αναπτυξιακής τροχιάς που θα στηρίζεται στη γνώση και την καινοτομία ,και θα επιτρέψει στην ελληνική παραγωγή/οικονομία να σταθεί και να βελτιώσει τη θέση της στον εξελισσόμενο διεθνή καταμερισμό εργασίας.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

Διαβάστε μια σύνοψη της μελέτης εδώ

Διαβάστε μια σύνοψη των βασικών σημείων της μελέτης εδώ

Ετικέτες Άρθρου:, , , ,